tiistai 13. maaliskuuta 2012

Herätysliikkeet Suomessa

Herätysliikkeistä rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus ja lestadiolaisuus syntyivät 1700- ja 1800-luvuilla. Niiden taustalla oli omakohtaisen uskon korostuksen (pietismin) tulo Suomeen 1700-luvulla. Herätysliikkeet pyrkivät uudistamaan kirkon julistusta ja toimintaa sekä olivat kriittisiä. Niiden syntyyn vaikuttivat usein papit, joten liikkeet pysyivät kirkon sisällä. Herätysliikkeitä kutsutaan myös maallikkoliikkeiksi.

Rukoilevaisuus
- Liisa Erkintytär aloitti herätyksen, tärkeitä henkilöitä myös kirkkoherrat Abraham Achrenius ja Antti Achrenius
- pienin Suomen herätysliikkeistä
- tunnusomaista on rukoileminen, erityisesti polvirukous
- käytössä vanha 1700-luvun Raamattu ja virsikirja
- korostaa raittiutta
- nykyään lähinnä Länsi-Suomessa Euran ympäristössä

Herännäisyys
- lempinimi körttiläisyys
- Pohjois-Savossa ja Pohjanmaalla
- keskeinen henkilö 1800-luvulla oli Paavo Ruotsalainen
- korostaa ihmisen pienuutta suuren Jumalan, Paimenen, edessä. Ihmisen tyydyttävä olemaan syntinen ja kelvoton Jumalan edessä
- tärkein vuotuinen juhla on herättäjäjuhlat
- keskeistä toimintaa on kotiseurat, joissa mm. lauletaan Siionin virsiä

Evankelisuus
- syntyi pastori Fredrig Cabriel Hedbergin toiminnan seurauksena
- Hedberg julisti iloista evankeliumia ja ihmisen varmuutta pelastuksesta, ihminen voi omistaa pelastuksen jo nyt (=omistava usko)
- korostaa myös Martti Lutherin kirjoja ja luterilaisten tunnustuskirjojen tärkeyttä sekä lähetystyötä
- tärkein vuotuinen kokoontuminen evankeliumijuhlilla

Lestadiolaisuus
- herätyksen aloittaja Lars Levi Laestadius
-> voimakkaat saarnat viinaa, syntiä ja tekopyhyyttä vastaan
- korostuksia on esivallan kunnioitus, elämäntapojen muutos (vain täysraittius hyväksytään), henkilökohtainen sielunhoito, synninpäästö sekä kiinteä yhteenkuuluvuuden tunne
- liike jakautunut useaan suuntaukseen
- vanhoillislestadiolaisten suviseurat suuri vuotuinen tapahtuma

Uuspietismi
- syntyi 1900-luvun alussa pastori Urho Muroman julistuksen seurauksena
- korostaa herätystä, raamatullisuutta ja Israelin tärkeyttä
- vastustetaan naispappeutta ja lähentymistä katoliseen kirkkoon
- 1960-luvulla liike jakautui Suomen evankelisluterilaiseen Ylioppilaslähetykseen sekä Suomen evankelisluterilaiseen Kansanlähetykseen

Karismaattisuus
- 1900-luvun loppupuolella
- korostaa Pyhän Hengen merkitystä ja vaikutusta
- korostaa myös armolahjoja (mm. kielilläpuhuminen, sairaiden parantaminen ja profetoiminen)
- liikkeen tunnettuja hahmoja Seppo Juntunen, Pirkko Jalovaara sekä Markku Koivisto


Taulukon laati Jarkko

4 kommenttia:

  1. Täähän oli siis MUN ja Annikan teksti. Jos joku nyt siis luulee etten tehnyt mitään kun mun nimee ei tuolla mainita :)

    VastaaPoista
  2. Annika postasi tekstin, niin hänen nimensä näkyy sen takia. Lisäsin Jarkon laatiman taulukon tänään samaan aihepiiriin, kun pyysin sellaisen tekemään, niin siksi lisäys. Opella on tiedossa, ketkä minkäkin työn tehneet. Nou hätä. :) Ja nyt muutkin tietävät.

    VastaaPoista
  3. * Karismaattisuus muistuttaa mun mielestä hirveesti Helluntailaisuutta.

    VastaaPoista

Jätäthän viestisi nimellä tai nimimerkillä