keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Vapaakirkon vierailu

Vapaakirkolla meidän ryhmää vastassa oli Hämeenlinnan vapaaseurakunnan nuorisotyöntekijä Vera Karppinen ja Hämeenlinnan vapaa seurakunnan seurakunnanjohtaja pastori Arto Kortemaa. Molemmat tuntuivat tosi mukavilta ja leppoisilta, eivätkä vaikuttaneet mitenkään tyrkyttäviltä.
Aluksi saimme kattavan kierroksen vapaakirkolla, mikä oli tosi kiva juttu. Saatiin hyvä käsitys koko paikasta ja sen jälkeen siirryimme tilaan, jossa he alkoivat kertomaan lisää vapaakirkosta. Saatiin tiiviisti ja hyvin tietoa vapaakirkosta ja sen toiminnasta. Saatiin tietää myös eroja luterilaiseen kirkkoon, mikä havannoillisti paljon. He kertoivat kirkon historiasta, toimialoista, sekä uskosta ja miten se alkoi eroamaan omaksi tiekseen.
Vapaakirkon toimialoja on mm. partio (jonka tiloihin päästiin myös tutustumaan) , alfa kurssit (alfa-kursseilla pyritään antamaan mahdollisuus tutustua kristilliseen uskoon ystävällisessä ja rennossa ilmapiirissä, jossa voi vapaasti kuunnella ja keskustella), lähetystyö, pyhäkoulut ja nuorten- ja aikuistenillat.
Kokonaisuudessaan vierailu oli mielestämme onnistunut ja tosi hyödyllinen. Oli kiva kuulla esimerkiksi Vera Karppisen omia kokemuksia ja nähdä konkreettisesti kuinka kaste vapaakirkossa tapahtuu.

Jade ja Niina

5 kommenttia:

  1. En tiedä olinko ainut jonka mielestä se kastesysteemi oli jotenkin pelottava :D Mut oon kyl samaa mieltä että onnistuivat antaan Vapaakirkosta tosi kodikkaan ja avoimen kuvan eivätkä olleet yhtään tyrkkyjä :)

    VastaaPoista
  2. Vierailun aikana näimmekin vain kuivademon siitä, miten kaste altaassa suoritettaisiin, eli eivät olleet läsnä ne elementit (ihmiset, vesi, seurakuntalaiset, musiikki jne), jotka oikeassa tilanteessa olisivat. Onhan kaste kuitenkin toinen tärkeistä sakramenteistamme. :)

    Tiedättekös muuten, miksi juuri kaste ja ehtoollinen ovat sakramenteiksi valitut reformaation tuotoksena protestanttisissa kirkoissa...?

    VastaaPoista
  3. Munkin mielestä tutustuminen Vapaakirkkoon oli hyödyllinen kokemus, sillä en ole aikaisemmin käynyt siellä ja muutenkin oli kiva tutustua vähän erilaiseen liikkeeseen. Vapaakirkosta on ollut puhetta sekä yläasteella että lukiossa, mutta nyt siitä sai paljon selkeämmän ja paremman kuvan.

    VastaaPoista
  4. Nii toisaalta tollaisen kasteen varmaan muistaa ikuisesti (osittain siksi että sen luultavasti ottaa vanhempana kuin meille ns. normaalin kasteen) mikä voi olla monille tärkeää. Olishan se ihan kiva muistaa oma kastetilaisuus mutta vaikka kuinka pohdin niin ei kyllä tule mitään mieleen siitä hetkestä kun minut liitettiin tämän seurakunnan jäseneksi :)

    Ja jotenkin nyt yöllinen älynväläys (kello on siis 03:08) että liittyiskö noiden sakramenttien valintaan jotenkin se kun molemmissa käsitellään jotain ainetta (kaste = vesi ja ehtoollinen = viini ja leipä) kun eihän missään avioliitossa esimerkiksi mitään konkreettista ole... tuleepa sekavaa tekstiä :D jostain luin joskus että liittyisi siihen vertauskuvallisuuteen, ehtoollisellakin nautitaan "jeesuksen ruumis ja veri" eli todellisuudessa viini ja leipä. Ja sitten kasteessa se vesi ööh..

    Tuntuu että vastasin ohi aiheesta, johtuen ajankohdasta.

    VastaaPoista
  5. Ei hassmpaa logiikkaa Iidalla, mutta perustelut sakramentteihin, kasteeseen ja ehtoolliseen löydettiin reformaation aikoihin Raamatusta ja Jeesuksen opetuksista. Ei aine itsessään, vaan...
    Luther perusteli, että edellä mainitut ovat riittävät perusteet ottaa juuri nämä sakramentit käyttöön ja luopua muista (katolisen kirkon muusta viidestä) sakramentin mittakaavassa. Toki esim. avioliitto, konfirmaatio tms. ovat hienoja ja merkittäviä tilaisuuksia/toimituksia/asioita, mutta sakramentin asemaa ne eivät protestanttisissa kirkoissa saavuttaneet.

    Kuulostaako loogiselta tämäkään vapaa muotoilu aiheesta, muttamutta... :)

    VastaaPoista

Jätäthän viestisi nimellä tai nimimerkillä